Het blijft bij velen een terugkerend thema: jouw ideale gewicht. Maar hoe bereik je dat? In dit artikel deel ik mijn ervaring en tips voor gezond afvallen.

Werkt een crashdieet?

Natuurlijk. Omdat je met de meeste crash diëten minder calorieën binnenkrijgt dan dat je gebruikt. Maar, dit is geen toekomstbestendige of gezond manier van afvallen. Ik leg je uit waarom.

  • Omdat het moeilijk wordt om de juiste voedingsstoffen binnen te krijgen, kunnen neveneffecten ontstaan. Mis je bepaalde vitaminen? Dan kun je bijvoorbeeld een droge huid krijgen of brosse nagels.
  • Je hebt veel meer kans op een terugval en ongepland eetbuiten. Ook wanneer je weer normaal gaat eten, kun je te maken krijgen met het jojo-effect.

Hoe dan wel gezond afvallen?

Afvallen is eigenlijk heel simpel: een calorietekort creëren. Oftewel, minder calorieën binnenkrijgen dan dat je verbruikt. Verwacht niet dat je het met een halfuurtje hardlopen wel redt, zo’n 80% van afvallen is je voeding.
Hieronder vind je mijn eigen ervaring. Mocht je geen resultaat behalen dan kan het helpen om een professional in te schakelen.

  • Bereken jouw caloriebehoefte per dag. Dit is bijvoorbeeld afhankelijk van hoeveel je beweegt, jouw leeftijd en lengte en gewicht, en wat jouw uiteindelijke doel is. Je kunt een paar manieren combineren (zoals deze en deze) om zo tot een gemiddelde te komen.
  • Bepaal op welke manier je ermee aan de slag wilt gaan. Het is belangrijk om professionele hulp te zoeken of om je calorieën te gaan tellen met een tracker zoals MyFitnessPal. Wil je gezond afvallen, dan zul je iets onder jouw behoefte moeten gaan zitten, bijvoorbeeld 300 calorieën per dag.
  • Er is geen ideaal aantal eetmomenten, dit hangt echt van jou af. Zorg ervoor dat elke maaltijd een portie eiwitten bevat en probeer koolhydraten niet altijd het hoofdonderdeel te maken. Eet veel groente omdat deze laag zijn in calorieën, veel vitaminen bevatten en je goed (en lang!) vullen.
  • Gebruik sport om wat extra calorieën te verbranden (cardio) of om het lichaam meer vorm te geven (krachttraining).
  • Er bestaan geen verboden middelen, als jij je calorieën goed bijhoudt past er prima een toetje of een handje chips op zijn tijd in.
  • Geef het tijd! Op een gezond manier afvallen duurt langer, omdat je een nieuwe levensstijl creëert. Zelf viel ik per maand zo’n 1 tot 1,5 kilo af, maar dit zal meer zijn naarmate je zwaarder weegt.

Show CommentsClose Comments

Leave a comment